S.O.S. MUSEU DE BERGA

La Regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Berga no és molt conscient del riquíssim patrimoni local i comarcal que conserva a la ciutat custodiat sota la denominació “Museu Comarcal de Berga”.

A l’edifici situat al carrer dels Àngels s’hi exposava, fins fa unes setmanes, un valuosíssim fons arqueològic excavat des de fa dècades a la nostra comarca. Aquest disposava d’algunes peces considerades úniques a nivell europeu (vas verazià, gra d’or ornamental…) o català (peces de ceràmica àtica, inexistent a cap altra zona situada tan al nord del Principat.

A la planta baixa s’hi exposava un important fons etnogràfic, en gran part, fruit de donacions de particulars al museu de la ciutat, amb una mostra de maquinària tèxtil (restes de la popular Maixerina, un teler de fusta…), una impremta del s.XIX, diverses fotografies antigues i informació referent a la importància que tingué la indústria a la nostra ciutat. També es podia gaudir d’una àmplia col·lecció d’eines per a la fabricació d’esclops, filar, eines de baster; en resum, una interessant mostra dels oficis artesans que havien dut a terme els nostres avantpassats al llarg dels segles. Algunes obres d’art (incloses fotografies de retaules i esglésies de la comarca actualment desapareguts), antics mapes i plànols de la ciutat i altres objectes de caràcter etnogràfic completaven l’únic testimoni visitable del nostre patrimoni moble local.

Actualment, aquestes valuoses peces, ja no poden ser visitades. Ja fa unes setmanes que gairebé la totalitat del fons del museu (incloses les peces exposades i les que es conservaven en una reduïda sala de reserva) han estat empaquetades i traslladades a una nova i condicionada sala de reserva (magatzem) molt allunyada del carrer dels Àngels, subvencionada per la Diputació i la Generalitat de Catalunya.

Això significa que de moment no està previst que les peces tornin a ser exposades i visitades a les dependències del museu, ja que a l’antic edifici s’hi estan fent obres per crear-hi un modern Centre d’Interpretació de la Ciutat, projecte creat per l’empresa Dinamització del Patrimoni i impulsat per la pròpia Diputació de Barcelona.

En aquest centre permanent, es pretén explicar una part de la historia de la ciutat, bàsicament a partir de plafons i suport audiovisual, on tan sols s’hi exposaran una trentena de peces del fons del museu d’època Medieval, Carlina i Borbònica, seguint les temàtiques principals de les rutes guiades la ciutat amb el nom d’ Un Tomb per Berga.

La decisió de crear el C.I.C. i traslladar el fons del museu a la nova sala de reserva s’han dut a terme unilateralment, sense tenir ni tan sols la dignitat de consultar i demanar l’opinió i l’assessorament a la ja dissolta Junta del Museu, ni als historiadors locals, ni als arqueòlegs ni col·laboradors que van excavar tot el material arqueològic exposat.

A part d’una manca de respecte i consideració cap a totes aquestes persones, s’ha demostrat des del consistori una manca de rigor i sensibilitat cap al patrimoni que no té precedents a la ciutat. La nostra regidoria de cultura ens acaba de privar de gaudir d’un dels museus més interessants de la Catalunya Central, inclús a nivell estatal pel que fa al material arqueològic.

Protestem enèrgicament per la manca d’escrúpols alhora de treure de l’abast del públic unes col·leccions tant estimades com importants, un patrimoni que, recordem-ho, és de totes i tots i que, per manca de sensibilitat i consciència del consistori, se’ns ha apartat literalment de la vista. És realment preocupant que aquesta iniciativa, hagi estat promoguda per la pròpia regidoria de cultura.

A partir d’ara, on estudiaran els nens de les escoles municipals el seu passat local de la prehistòria fins l’actualitat? Quina falsa i deficient imatge del patrimoni local es donarà als turistes i visitants de la nostra ciutat? On i quan podrem visitar els rics testimonis de la nostra història comarcal?

Entenem que les condicions en què es conservaven i exposaven les peces fins ara al museu no eren les més adequades, però no entenem el sentit de tenir-les totes conservades en una reserva on mai podran ser visitades. Una inversió econòmica d’aquesta magnitud potser hauria permès modificar el museu, dotar-lo d’informació gràfica actualitzada, crear-hi una reserva per a les peces no exposades i fer-ne difusió per donar a conèixer el patrimoni local conservat.

Sota el nostre punt de vista, considerem que l’actuació del consistori ha estat patètica, mancada de lògica científica i professional i, el que sembla més greu, mancada de suport popular.

La tristesa i la impotència ens duu a denunciar públicament aquests fets i alhora a fer una crida a tots els berguedans per a recordar-los el dret d'estar informats d’uns fets tan greus que poden tenir i tindran unes conseqüències molt nefastes per la nostra cultura. També animem els ciutadans a reclamar que el nostre patrimoni, torni a ser accessible al públic, ja que tenim el dret de gaudir dels testimonis de la nostra cultura.